بازی دومینو
۲۷ فروردین ۱۴۰۲

بازی دومینو چیست؟

بازی دومینو یک سرگرمی و بازی فکری جذاب است، که با استفاده از مهره های مستطیلی می توان شکل های متنوعی درست کرد. این بازی برای اولین بار توسط ملوانان انگلیسی که در سفرهای خود به دنبال سرگرمی ای برای گذراندن اوقات فراغت خود بود،ابداع شد.

در سال ۱۹۹۸ میلادی آقایی به نام پاول ویجرز بازی دومینو را ابتدا در هلند و سپس در سایر کشورها انتشار داد. در کتاب گینس ۲۱ رکورد برای این بازی ثبت شده است. دومینو در کشور ما توانسته به جایگاه ویژه ای دست پیدا کند و در بین بسیاری از افراد در گروه های سنی مختلف طرفداران خاص خود را دارد.

بازی دومینو یکی از بازی‌های جذاب و محبوب در سراسر جهان است که از قدیمی‌ترین بازی‌های استراتژیک و تاکتیکی به حساب می‌آید. این بازی که تاریخچه‌ای عمیق در فرهنگ‌های مختلف دارد، با الگوی حروف و اعداد روی تخته دومینو انجام می‌شود. در این مقاله، به بررسی ریشه‌ها، قوانین اساسی و استراتژی‌هایی که به بازیکنان کمک می‌کند تا برنده شوند، پرداخته خواهد شد.

آموزش بازی دومینو

آموزش بازی دومینو به این شکل است که؛ دومینو از قطعات کوچک مستطیلی تشکیل شده است؛ که هر دومینو شامل ۲۸ قطعه مستطیل شکل است. هر کدام از این مستطیل ها به دو مربع یکسان تقسیم شده اند و روی هر کدام از این مربع ها به تعداد ۰ تا ۵ نقطه کشیده شده است، که جمعا ۶۶ نقطه می شود.

بازی دومینو با چیدمان زنجیره ای از دومینوها انجام می شود. به این صورت است که بازی با یک مهره آغاز می شود و برای قرار دادن دومینو بعدی باید نقاط موجود در مربع با نقاط موجود در یکی از مربع های دو طرف زنجیره مطابقت داشته باشد؛ بازیکنان با تعداد مساوی شروع می کنند و هر کدام از آن ها زودتر بتواند دومینوهای خود را بچیند برنده خواهد شد.

در صورت بودن دومینوهای اضافی آن ها در بانک قرار می گیرند. در هر نوبت بازیکنان یک دومینو را در زنجیره قرار می دهند و اگر نتوانستند باید نوبت خود را به حریف بدهند و اگر بانک خالی نباشد یکی از آن جا برداشته و به دومینوهای خود اضافه کند.

ریسک بازی

دومینو یک بازی فکری غیر قابل پیش بینی و ریسک پذیر می باشد؛ زیرا ممکن است بازیکنی تنها یک دومینو داشته باشد تا به اتمام برساند اما راه بسته شده و برای مهره ای که راه او را بسته چاره ای جز برداشتن دومینوهای موجود در بانک نداشته باشد، که در این صورت نیز امکان دارد مهره مورد نظر را پیدا نکرده و بازی را واگذار کند.

این احتمال هم وجود دارد با شمردن دومینوهای موجود در دست خود و بر روی زمین در بازی پیروز شود. این بازی ممکن است بین ۲ نفر و یا ۴ نفر انجام شود ولی در بازی ۴ نفره دیگر بانکی وجود نخواهد داشت.

به این صورت است که مهره ها را بر روی زمین می چینند به طوری که فقط قسمت سفید رنگ آن مشخص باشد؛ سپس به ترتیب هر نفر دومهره بر می دارند و در دور دوم نیز همین کار را تکرار می کنند. دو مهره و در نهایت سه مهره بر می دارند؛ تاجایی که هر بازیکن ۷ مهره در دست داشته باشد.

شروع با کسی است که جفت شش داشته باشد و نفر بعدی از سمت راست او شروع می شود.

برنده بازی

دوفردی که رو به روی هم قرار گرفته اند یار یکدیگر محسوب می شوند. در آخر هر بازیکنی که مهره هایش به اتمام رسید؛ تعداد نقطه های روی مهره های دو رقیب  را می شمارد؛ تعداد آن ها به نفع تیم برنده ثبت شده و هر تیمی که تعداد امتیازهایش ۱۰۴ شود برنده بازی است.

این بازی از پایه ترین بازی دومینو محسوب می شود؛ اما بازی های متنوعی نیز می توان با این وسیله سرگرم کننده انجام داد.

بازی دومینو با تاریخچه غنی و قوانین ساده، یک فرصت برای تجربه هوش تاکتیکی و استراتژیک فراهم می‌کند. بازیکنان با مسلط شدن بر اصول اساسی و استفاده از استراتژی‌های مناسب، می‌توانند لحظاتی پر از هیجان را در دنیای دومینو تجربه کنند.

به جهت خرید اسباب بازی به سایت کیدبی تویز مراجعه نمایید.

جدیدترین مقالات
اسباب بازی فربی

اسباب بازی هوشمند فربی furby

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ بدون دیدگاه
داستان انیمیشن لوکا

داستان انیمیشن لوکا Luca

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ بدون دیدگاه
داستان برتز

داستان برتز Bratz

۲۰ فروردین ۱۴۰۳ بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به لیست انتظار بپیوندید ما هنگام رسیدن محصول به انبار به شما اطلاع خواهیم داد. لطفا آدرس ایمیل معتبر خود را در زیر بگذارید