بازی برای کاهش اضطراب کودک
۱۶ خرداد ۱۴۰۰

بازیهایی برای کاهش استرس کودک

بازی برای کاهش اضطراب کودک مفید است؟ آیا سرگرمی نقش پررنگی در کاهش اضطراب کودکان دارد؟ در این مطلب همراه کیدبی تویز باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

کودکان به دلایل مختلفی دچار استرس و اضطراب بیش‌ از حد می‌شوند، ما در مقاله‌ علت وابستگی کودکان به عروسک این موضوع را به صورت غیر مستقیم بررسی کرده‌ ایم و آن را شرح داده‌ ایم اما به‌ طور کلی عواملی مانند تنش در خانواده، تنهایی، دعوا با دوستان و… می‌ توانند جزئی از دلیل‌ های ممکن واقع شوند. در این مقاله قرار است بازی هایی برای کاهش اضطراب کودکان را به شما معرفی کنیم.

بازی‌ ها و انواع اسباب بازی پسرانه نقش کلیدی در سرگرمی، تربیت و انرژی کودکان دارند، منظور از بازی‌ها تنها بازی‌ های رومیزی یا خانوادگی نیست بلکه بازی‌ های ویدیویی نیز نقش اساسی را در این امر مهم ایفا می‌کنند. بازی به منظور کاهش استرس مفید است اما اینکه چه بازی را انجام دهند، نکته‌ ای قابل توجه و با اهمیتی است که والدین این مهم را دست کم می‌گیرند.

اگر به شدت در خانه با همسر یا دیگر فرزندان گرامی کلنجار می‌ روید باید به شما بگوییم که این مسئله باید مدیریت شود و گرنه باعث تنهایی، ناراحتی، احساس بی‌ اهمیتی و… فرزندتان خواهید شد. باید سعی کنید فضای مشتنج موجود را به خوبی مدیریت کنید و از دعواهای احتمالی دوری کنید. نگه داشتن محیطی شاداب برای کودک از عواملی است که کودک را عاشق منزل و خانواده خواهد کرد. یک عامل بسیار شاخص دیگری هم وجود دارد که وابسته به ژنتیک کودک یا نوجوان است.

بازی برای کاهش اضطراب کودک بچه ها بسیار کار ساز است جوری که در زمان پیشنهاد بازی، در حین بازی و مدت‌ ها بعد از سرگرمی، اضطراب خود را فراموش می‌ کند. سعی کنید در انتخاب اسباب بازی دخترانه که مختص دختربچه ها است حساس باشید دختربچه ها ممکن است بیشتر درگیر اضطراب و نواسانات روحی شوند ولی به صورت قاطع نمی توان گفت که میزان اضطراب در پسران بیشتر است و یا دختربچه ها.

بازی های مفید برای کاهش اضطراب در کودکان

۱- هم آموزش هم سرگرمی

بازی پیدا کنید که در عین فعالیت جسمی، فکر را نیز درگیر کند، آموزش را به همراه داشته باشد و از همه مهم‌تر، کار خشک و بی‌ حس جلو نرود. کودکان به شدت بر اثر برخوردها و… احساسی می‌شوند، حال چه مثبت چه منفی، بسیار زیاد اثر پذیر هستند.

۲- دلبستگی ایجاد کنید

یک تونل تاریک با بالشت ایجاد کنید، در سر این تونل، شما یا همسرتان بنشینید و یک بازی ساده اما تاثیر گذار را شروع کنید. بگذارید کودک شما با وارد شدن به این تونل، آرامش را نزد شما ببیند و به سمت شما حرکت کند، وقتی طرفتان آمد، کودک را به آغوش بگیرید تا به‌طور کامل متوجه‌ آرامش شود.

بازی هایی برای کاهش اضطراب کودکان

۳- بازی با اسباب بازی

بازی کردن برای کاهش اضطراب مفید است، به خصوص بازی با اسباب بازی ها که اثربخشی روبه مثبتی دارند و تاثیر بسزایی بر رفتار، داستان‌ پردازی و آرامش کودک دارند. عروسک بازی برای دختربچه ها خیلی خوب و مفید است بچه ها با بازی با عروسک باربی احساسات خودشان را نشان می دهند.

۴- بازی های ویدیویی

بازی‌ های ویدیویی در ظاهر آرامش بخش نیستند اما زمانی که غرق در بازی‌های ویدیویی شوید به احتمال زیاد، فراموش کردن آن برایتان سخت خواهد بود. بازی‌هایی مانند ریمن لجندز، Sky: Children of the Light، سِلِست می‌توانند روح و جان را به خوبی سرگرم کنند و آرامش را به خوبی تزریق کنند.

۵- خیال‌پردازی کنید

خیال‌ پردازی هم برای ما، هم برای کودک جذاب خواهد بود. برای مثال، کودک را روی یک تشک بنشانید، به او بگویید چشمانش را ببندد و فرض کند که تشک یک نشیمنگاه ساده نیست و قرار است به پرواز در بیاید، همینگونه داستان را ادامه دهید و خیال‌ پردازی را پیش ببرید، جریان این قصه‌ گویی لذت بخش خواهد بود.

۶- خمیربازی

خمیر بازی ضد استرس هم یک اسباب بازی دخترانه است و هم یک اسباب بازی پسرانه. خمیر بازی استرس را کاهش می دهد و در کنار آن فواید دیگری همچون: قوی تر شدن حس لامسه، افزایش تمرکز و قوه خلاقیت و احساس امنیت دارد. کودک با بای و تغییر شکل دادن خمیر بازی تمامی احساساتش تخلیه می شود و ناراحتی و اضطرابش را با فشار دادن خمیر بروز می دهد.

بازی درمانی و بازی با اسباب بازی ها چه فوایدی دارد؟

  • کودک می تواند در شرایط مختلف خود را تطبیق دهد و قدرت تصمیم گیری را در خود پیدا می کند.
  • رفتارهای خلاقانه را در حین بازی از خود نشان می دهد.
  • ابراز احساسات را یاد می گیرد و در حین بازی هیجانات و احساسات خود را نشان می دهد.
  • مسئولیت پذیری در قبال رفتارها و فعالیت های خود را می آموزد.
  • مسئولیت پذیری در بازیهای گروهی را نیز یاد می گیرد و در قبال همگروهی هایش نیز احساس مسئولیت می کند.
  • همدلی و احترام به نظرات سایر افراد در وجودش رشد پیدا می کند.
  • اعتماد بنفس او در حین بازی افزایش می یابد.
  • توانایی هایش را می بیند و اطمینانش را نسبت به خود و استعدادهایش را بیشتر می کند.
  • مهارت های حضور در اجتماع و جمع های دوستانه را به مرور زمان یاد می گیرد.
  • با صحبت با دوستانش حس در جمع بودن و مهم بودن را پیدا می کند و از احساس تنها بودن خود خارج می شود.

 

درمان قطعی استرس در کودکان

حرف آخر

بازی چه فیزیکی، چه فکری و چه دیجیتالی اگر درست، هدفمند و مناسب انتخاب شود و خلاقانه بازی شود، بسیار مثبت خواهد بود. در این مطلب سعی کردیم ۵ سرشاخه را به عنوان بازی برای کاهش اضطراب کودکان معرفی کنیم تا ایده‌ های بیشتری به ذهنتان بیاید.

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید و استفاده کنید.

جدیدترین مقالات
داستان انیمیشن لوکا

داستان انیمیشن لوکا Luca

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ بدون دیدگاه
داستان برتز

داستان برتز Bratz

۲۰ فروردین ۱۴۰۳ بدون دیدگاه
مضرات بازی کردن پسرها با عروسک

مضرات بازی کردن پسرها با عروسک

۱۶ فروردین ۱۴۰۳ بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به لیست انتظار بپیوندید ما هنگام رسیدن محصول به انبار به شما اطلاع خواهیم داد. لطفا آدرس ایمیل معتبر خود را در زیر بگذارید