بازی و ریاضی
۱۱ اسفند ۱۳۹۹

تحقیق در مورد بازی و ریاضی

در این مقاله سعی داریم چند بازی و اسباب بازی پسرانه و دخترانه فکری و ریاضی را آموزش دهیم تا در عین بازی برای کودکان تمرین برای یادگیری ریاضی باشد. بازی فکری و ریاضی با کودکان می‌تواند سرگرم کننده باشد، به طرز شایسته‌ای در جهت درک بهتر ایده‌های ریاضی بزرگ موثر هستند. بازی و ریاضی از عادات ریاضی، ذهن کودکان و مهارت‌های اصلی آمادگی در مدرسه، از قبیل حل مشکل، ایجاد پشتکار، حمایت می‌کند. وقتی کودکان بازی فکری را انجام می‌دهند ما تماشا می‌کنیم و گوش می‌دهیم، ما چیزهای زیادی در مورد ریاضیات که قبلا شنیدیم و آنچه که آنها برای یادگیری آماده می‌کنند فرا می‌گیریم.

نقش اسباب بازی دخترانه و پسرانه و بازی در یادگیری درس ریاضی

همیشه و همه جا در ذهن مردم نقش بسته است که یاد گرفتن ریاضی و کار کردن با اعداد کار بسیار سختی است. البته که این مساله به دوران مدرسه و نحوه تدریس و آموزش غیراصولی بر می گردد و خود معلمان نیز درک درستی از مفهوم ریاضی و آموزش آن نداشتند.

امروزه تدریس درس ریاضی بسیار متفاوت تر از گذشته در مدارس آموزش داده می شود و نقش بازی در آموزش ریاضی بسیار پررنگ و مفید است.

زمانی که ریاضیات بصورت خشک و کاملا انتزاعی تدریس شود، ذهن دانش آموز خسته می شود و علاقه و اشتیاقی نیز برای یادگیری باقی نمی ماند. در ست که متدهای آموزشی متفاوتی برای آموزش و تدریس تمامی دروس پایه به خصوص ریاضی وجود دارد.

با این حال آموزش ریاضی با استفاده از بازی کردن، شوق کودک را دو چندان کرده و همچنین قدرت یادگیری را نیز افزایش می دهد. سرعت العمل و قدرت او نیز در حل مسائل با این روش یادگیری بالاتر می رود و می تواند مسائل را به خوبی با درک بالایی متوجه شود.

آموزش و یادگیری بوسیله بازی در فیلدهای مختلف درسی جواب می دهد علاوه بر ریاضی در آموزش زبان انگلیسی و سایر زبان ها نیز تاثیرگذار است و کودک به راحتی می تواند کلمات و گرامر صحیح را به خاطر بسپارد.

آموزش ریاضی با استفاده از لگو

خرید لگو رنگی رنگی و بلوک های هندسی و بازی و کار کردن با آن ها یک روش عالی در آموزش ریاضیات است. برای خودم من اسباب بازی لگو و بازی با انواع lego بسیار شیرین بود و اسباب بازی مورد علاقه برای همه سنین است از کوچک تا بزرگ!

برای معلمان یک وسیله آموزشی است که کار آن ها را آسانتر می کندتا بتوانند مفاهیم اصلی ریاضی مثل جمع، تفریق و ضرب را به دانش آموزان پایه های اول ابتدایی آموزش بدهند. آموزش با لگو یک روش تدریس دیداری است و بسیاری از کودکان بصورت بصری مطالب را می آموزند و درصد یادگیری شان بالاتر می رود.

نقش بازی در آموزش بازی

کارت های دانک و بازی های انگشتی چیست؟

بازی‌های کارت داده ساده هستند و می‌توانند دوباره و دوباره بازی شوند. آنها از کارت‌های استفاده می‌کنند که دارای یک تا ۱۰ نقطه سیاه هستند که در شکل‌های مختلف – خطی (راست)، مستطیل شکل، شکل تاس، دایره‌ای و پراکنده تنظیم شده‌اند.

این کارت‌ها روش‌های مختلفی برای کمک به کودکان، تصاویر ذهنی مختلفی را از مقادیر ایجاد می‌کنند.

ما اغلب از بعضی از بچه‌ها می‌خواهیم یک خط از اشیا را شمارش کنند، اما ترتیبات دایره‌ای و پراکنده برای شمارش سخت‌تر هستند. این بازی‌ها از توانایی کودکان در تعبیه کردن پشتیبانی می‌کنند – بلافاصله، با شمارش، تعداد زیادی از عوامل کلیدی در توانایی ریاضی کودکان کم سن و سال تاثیر می‌گذارند.

بازی‌های انگشتی، کودکان را درک مفاهیم اولیه ریاضی، از شمارش تا نوشتن و تجزیه تعداد (پایه و اساس جمع و تفریق) را افزایش می‌دهند. هنگامی که کودکان از انگشتان خود برای شمارش استفاده می‌کنند، دانش خود و توانایی آنها را در تصور کردن اعداد در ذهن خود افزایش می‌دهند. بازی  با انگشت را می‌توانید در هر زمان و هر کجا بازی کنید، زیرا انگشتان دست همیشه با شما هستند!

در اینجا به برخی از بازی‌های ریاضی برای کودکان برای لذت بردن از استفاده از کارت‌های نقطه و انگشتان دست اشاره شده است. کودکان بازی را مشاهده می‌کنند .به اطلاعات موجود در بخش “راهنمای بازی‌ها” توجه داشته باشید، بخش‌های از هر بازی را یاد بگیرید تا بیشتر در مورد ریاضیات آنها را پشتیبانی کنید در حالی که کودکان این بازی‌ها را انجام می‌دهند.

بازی با کارت های نقطه

حالا وقت آن است که بازی کنید بیایید با کارت بازی شروع کنیم. (به “بازی های کارت نقطه: مواد و نکات معلم نگاه کنید “) نکات کارت و مواد دیگر را جمع‌آوری کنید. راهنمایی‌های معلم را برای یادگیری نحوه مسابقه با بازیکنان به عنوان توانایی ریاضی خود را درک کنید. و مهمتر از همه . . . تشویق کنید.

بچه‌ها را به سرعت تشویق کنید تا ببینید که چند نقطه در کارت‌ها، مخصوصا کارتهایی با سه نقطه یا کمتر هستند وجود دارند. هنگامی که کودکان بازی می‌کنند و تعداد نقطه‌ها را می‌شمارند، ممکن است بپرسید: “چگونه پنج دایره را خیلی سریع دیدید؟ آیا شما آنها را دسته‌بندی کردید؟  “کودکان لازم نیست که برای هر کارت یک به یک حساب کنند. اگر فرزندان همیشه یک به یک شمارش کنند، گاهی اوقات در شمردن کلی کمتر یاد می‌گیرند.

هنگامی که کودکان برای اولین بار بازی می‌کنند، از کارت‌های با یک تا سه نقطه استفاده کنید.

برای بازی‌های بعدی، کارت‌های با چهار و پنج نقطه را معرفی کنید.

هنگامی که کودکان آماده هستند، کارت‌های با حداکثر ۱۰ نقطه اضافه کنید.

توجه به ترتیبات مختلف نقاط روی یک کارت توجه کنید(ترتیب مستطیل و تاس معمولا ساده تر است، ترتیب‌های خطی، دایره‌ای و پراکنده سخت‌تر است)

تمرکز بر مکالمه و توانایی یک به یک.

سن ۳-۵ سال|زمان ۵-۱۰ دقیقه

 

انواع بازی و ریاضی :

بازی و ریاضی ۱: پنهان کردن نقاط

به هر کودک یک کارت بدهید و برخی از نشانه‌ها (مثلا به آنها بگویید چند نقطه را با دست پنهان کنند) را به بچه‌ها اختصاص دهید.

از بچه‌ها بپرسید که آنها چند نقطه را با دست می‌پوشانند.

بازی و ریاضی ۲: کپی نقطه ها

به هر کودک یک کارت بزرگ بدهید، بعضی از نشانه‌ها (به او بگویید چند نقطه شما زیر دستتان پنهان کردید) را به هر کودک بفرستید.

یک کارت خالی به کودکان بدهید، با استفاده از نشانه‌های کارت باید بگویند چند نقطه زیر دست شما پنهان شده است و آنها را روی کارت خالی ترسیم کنند.

در بازی و ریاضی ۱، قرار دادن دست در نقاط در حالی که تقویت شمارش یک به یک صورت می‌گیرد انجام می‌شود. از آنها بپرسید «چند نقطه را پنهان کردی؟» اگر بچه‌ها توانستند درست بگویند، آنها شروع به درک قدرت می‌کنند. اگر آنها هنگامی که از آنها سوال می‌پرسید چند عدد را پنهان کردید، شروع به بازنویسی می‌کنند، ممکن است هنوز باید بر روی توانایی شناخت کار کنند. در بازی و ریاضی ۲، شمارش نشانه‌ها به تعداد مشخص باعث تقویت توانایی، و ایجاد دوباره پیکربندی می‌شود، کودکان را با توجه به جهت گیری و فاصله (مهارت‌های مهم سواد آموزی اولیه) تشویق می‌کند.

بازی و ریاضی ۱: چقدر من دارم؟

روی میز کارت‌های سه تا شش نقطه قرار دهید.

یک کارت را نزد خد نگه دارید.

بپرسید، “چند نقطه من دارم؟”

اجازه دهید بچه‌ها تعداد نقاط روی کارت را مشخص کنند، سپس آن را با یکی از کارت روی میز مطابقت دهند.(تعداد نقاط کارت‌های روی میز متفاوت باشد).

همانطور که شما بازی می‌کنید، از کلمات کمتری استفاده کنید (یا سکوت کنید)، و بچه‌ها به سادگی تعداد نقاط روی کارت‌های خود را به عدد بر روی کارت شما مطابقت دهند.

این بازی فکری از کودکان می‌خواهد تا نقاط را بر روی کارت معلم سوق دهد یا آنها را بشمرند، و سپس تعداد را با کارت‌های خود مقایسه کنند تا یک مسابقه ایجاد شود. شما می‌توانید به فرزندان خود تعداد نقاط را بر روی انگشتان خود نشان دهید و یا قبل از اینکه آنها را پیدا کنند، تعداد نقاط روی کارتتان را با صدای بلند برایشان بخوانید.

پیشنهادات برای بازی :

یک بار با کارت‌های کمتر روی میز شروع کنید، به طوری که بچه‌ها با یک انتخاب رو به رو شوند.

نشانه‌های را در یک ظرف کوچک قرار دهید تا کودکان به آنها دسترسی پیدا کنند.

از آنها سوال کنید:

آیا می‌توانید انگشت خود را به من نشان دهید؟

آیا می‌دانید چند نقطه بدون شمردن روی کارت قرار دارند؟

چگونه می‌توانیم به روش دیگری آن را انجام دهیم؟

کدام کارت بیشتر است ؟ کدام یکی کمتر است؟

چه استراتژی استفاده کردید؟ یا هنگامی که گیر کردی چه کار کردی؟

تمرکز بر مقایسه اعداد و واژگان.

سن ۳-۵ سال|زمان ۵-۱۰ دقیقه

برای این بازی‌ها، روی میز روی کارت های سه تا شش نقطه قرار دهید یا هر سه تا شش کارت را به هر کودک بدهید.

بازی و ریاضی ۱: همان؟ یکی بیشتر؟ یکی کمتر؟

یک کارت را نگه دارید.

از بچه‌ها بپرسید، “آیا می‌توانید یک کارت را پیدا کنید که همانند من است؟”

از بچه‌ها بپرسید، “آیا می‌توانید یک کارت پیدا کنید که بیشتر از من است؟”

از بچه‌ها بپرسید، “آیا می‌توانید یک کارت پیدا کنید که کمتر از من است؟”

بازی و ریاضی ۲: من فکر می کنم یک شماره. . .

بگویید: “من فکر می‌کنم تعداد نقطه ها این عدد است. . . آیا یک کارت با دو نقطه دارید؟ »(فقط شماره نقاط را بگویید، کارت را نشان ندهید).

بچه‌ها به کارت‌های خود (با دو رقم)  نگاه می‌کنند و می‌گویند  ما مانند کارت شما داریم یا خیر.

از بچه‌ها بپرسید، “آیا می‌توانید کارت دیگری را با یک نقطه کمتر پیدا کنید ؟ “

بازی و ریاضی ۳: بازی شماره من!

برای مثال، یک عدد بنویسید.

بپرسید، “آیا می‌توانید یک کارت با همان نقطه پیدا کنید؟”

بپرس، “آیا می‌توانید یک کارت دیگر پیدا کنید؟ یا یک نقطه کمتر پیدا کنید؟ “

صحبت کردن در مورد نقاط بیشتر، کمتر، و همین طور برای ساخت واژگان ریاضی به کودکان و درک آنها از شماره بسیار مهم است، مخصوصا درک اینکه کدام عدد قبل و بعد از یکدیگر است. هنگامی که به کودکان یک کارت نشان می دهید، شما تمرکز خود را در مورد سوق دادن و به رسمیت شناختن اعداد آماده می‌کنید. هنگامی که شما شماره را با صدای بلند می‌گویید، شما بر روی شناسایی شماره تلفن تمرکز می‌کنید. هنگامی که شما یک کارت شماره را نشان می‌دهید، شما در حال تشخیص عددها هستید.

بازی و ریاضی بین خانواده

در خانه پس از شام یک بازی جایگزین کنید، تعدادی از غلات را برداشته و قطعات را بر روی میز پراکنده کنید. چند قطعه بدون شمارش قابل تشخیص است؟ این بازی برای بزرگسالان سرگرم کننده تر از آنچه که ممکن است فکر کنید هست.

انگشتان به جای نقطه!

 

بازی فکری و ریاضی

 

شمارش انگشتان

این بازی‌های انگشتی همانند مفاهیم ریاضی بازی‌های کارتی شارش را ارائه می‌دهند. کودکان می‌توانند از یک فرمت جدید لذت ببرند. همه چیز مورد نیاز انگشت است!

بازی انگشتان دست

تمرکز بر سوق دادن و ترکیب و تجزیه اعداد.

سن ۳-۵ سال | زمان ۵-۱۰ دقیقه

بازی و ریاضی ۱: انگشتان دست

بگویید: “دستان خود را پشت سر بگذارید.”

با هم بشمارید، ” ۱، ۲، ۳٫ چند انگشت شما می‌بینید؟”

با استفاده از دو دست، سه انگشت را نگه دارید. (با روش‌های معمول شروع کنید. اعداد ۱ تا ۵ را در انگشتان خود نشان دهید.)

بچه‌ها می‌توانند اعداد را با انگشتان خود بگویند.

بازی با تعداد مختلف اعداد به وسیله انگشتان دست، با تمرکز بر اعداد ۱ تا ۵ و به آرامی در حال حرکت تا عدد ۱۰

به جای اینکه شماره‌های پشت سر هم را روی انگشتانتان نشان دهید،اعداد متفاوت انتخاب کنید.

بازی و ریاضی ۲: به من نشان بده .

چند انگشت را نگه دارید.

از بچه‌ها بپرسید که با انگشتان خودشان همان شماره را به شما نشان دهند.

بازی و ریاضی ۳: یکی بیشتر، یکی کمتر

تعدادی از انگشتان دست خود را نگه دارید.

از بچه‌ها بپرسید که یک بار دیگر  با انگشتشان همان تعداد انگشتان دست شما را نشان دهند این دفعه یک عدد کمتر  یا بیشتر .

بازی و ریاضی ۴: چند ساله هستید؟

از کودکان یک ساله تا چهار ساله بپرسید: “چند ساله هستی؟ آیا این عدد سن تو است؟ “چهار انگشت را نگه دارید.

سپس بپرسید: “چند سال دارید؟ آیا این سن  تو است؟ “دو انگشت را با یک دست و دو انگشت دیگر را با دست دیگر نگه دارید. (بچه‌ها معمولا جواب می‌دهند “نه”!!!)

سعی کنید این بازی را بیش از حد با سنین دیگر انجام دهید.

یادگیری بحرانی در این بازی این است که اعداد را می‌توان با روش های مختلف ترکیب کرد (یا ساخت). شما می‌توانید با پنج انگشت از یک طرف و صفر از طرف دیگر، یا با چهار و یک، و یا با سه و دو اعداد را نشان دهید. این ترکیبات مختلف پنج را تشکیل می دهند. این به کودکان کمک می‌کند که اعداد کوچکتر بخشی از اعداد بزرگتر هستند (به عنوان مثال ۳ و ۱ دو بخش از ۴ هستند).

مفاهیم اولیه ریاضی مرتبط با اعداد و شمارش در کارتهای نقطه و بازی انگشتان

کودکان ممکن است با دقت (با شمارش یک به یک) حساب کنند، اما هنوز متوجه نشده‌اند که آخرین شماره به آنها کل عدد را می‌گوید. پس از مدتی مجموعه ای از اسباب بازی هایش را شمارش کنید، بپرسید «چقدر شما اسباب بازی دارید؟» اگر آنها تعداد کل اسباب بازی هایشان را مشخص کردند، آنها درک با قدرت بالا را نشان می‌دهند. اگر آنها اسباب بازی‌ها را را روی کاغذ بازنویسی کردند، هنوز نمی‌توانند با قدرت بالا درک کنند. شما می‌توانید با قدرت با گفتن تعداد کل اسباب بازی‌ها پس از شمارش آنها را حمایت کنید: “۱، ۲، ۳٫ ما سه اسباب بازی داریم!”

یکی دیگر از بخش‌های اصلی، شمارش تعدادی از اشیاء است (“یک عدد را انتخاب کنید”). وقتی کودکان شمارش کردن، بچه‌ها باید عدد مورد نیاز را به یاد داشته باشند، به طور صحیح شمارش کنند و می‌بایست زمانی که آنها به آن عدد رسیدند، متوقف شوند.

نوشتن و تجزیه تعداد اعداد و به رسمیت شناختن

اینکه اعداد (یا مجموعه‌ای از اشیاء) می‌توانند ترکیب شوند یا جدا شوند تا اعداد دیگری باشند بسیار حائز اهمیت است. کودکان یاد می‌گیرند جمع کل از یک قسمت کوچکتر ساخته شده و آن قطعات کوچکتر از جمع کل هستند. (اگر ۴ قلم وجود دارد و ۳ مورد استفاده می‌شود، فقط ۱ قلم باقی می‌ماند.) کودکان پیش دبستانی می‌توانند تشخیص دهند که تعداد کوچکتر “درون ” تعداد کل پنهان شدند: ۱ و ۳ در داخل ۴ پنهان هستند (۲ و ۲ همین طور).

شناسایی علامت در پیش دبستانی

کودکان شروع به وصل کردن آنچه می‌شمارند می‌کنند و چگونگی شمارش آنها با علامت‌های تعداد نوشته شده است. آنها شروع به درک چگونگی مقدار (تعداد بلوک‌ها) مربوط به کلمه شماره (دو) و عدد (۲) است می‌کنند. همانطور که بچه‌ها کارت بازی و بازی انگشتان را بازی می‌کنند، می‌توانید این ایده‌ها را با هم با اشاره به یک شماره، نمودار شماره یا اعداد نوشته شده در کلاس خود به ارمغان بیاورید. کودکان را تشویق کنید که علامت‌های نوشتاری را به عنوان نمادهایی برای کمک به بیان آنچه که آنها فکر می‌کنند بکار ببرند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند (نوشتن ۵ سریع تر از طراحی پنج بلوک است).

مکاتبات یک به یک وقتی فرزندان به مکاتبات یک به یک تسلط می یابند

آنها یک کلمه را به یک شی متصل می‌کنند. به عنوان مثال، یک کودک سه رقم را به عنوان “یک، دو، سه”، فقط یکبار لمس می‌کند و فقط یک کلمه برای هر مکعب می‌نویسد. بچه های کوچک اغلب تعداد و اشیاء را با مدل‌های مختلف لمس می‌کنند، از طریق اقدامات درست (خواندن و لمس کردن)، اما هنوز هم به صورت هماهنگ نیستند. گاهی اوقات آنها کلمات خود را خیلی سریع می‌گویند و گاهی اوقات انگشت خود را خیلی سریع نشان می‌دهند. حمایت از کودکان با کاهش و مدل سازی و چگونگی نیاز به لمس و گفتن عدد یک کلمه ای نباید از بین برود.

کلمات اصلاح شده در جهت درست

بعضی از کودکان تعداد کلمات را می‌دانند اما ممکن است آنها را به ترتیب صحیح (۱، ۲، ۶، ۴، ۵، ۱۰) بیان نکنند. دیگران ممکن است از یک شماره پرش کنند(۱،۲، ۳، ۵، ۶) عدد ۴ در بین آنها نیست. کارت‌ها و بازی‌های انگشتان اجازه می‌دهد تا کودکان در حال گفتن شماره (۱، ۲، ۳، ۴، ۵، …) اعداد را پشت سر هم و به درستی در سر جایشان بیان کنند و آنها را روی نقاط کارت و یا انگشتان دست خود در نظر بگیرند.

تعبیر کردن

این بدان معناست که بلافاصله تعداد زیادی از کودکان می توانند اعداد کم را سریع نشان دهند. کلمه subiting از کلمه لاتین به معنای ناگهانی است. کودکان معمولا ۱ تا ۲ نقطه یا انگشت را بدون شمارش اعداد “یک، دو” تشخیص می‌دهند. اما محدودیتی برای آنچه که ما به صورت خودکار مشاهده می‌کنیم، وجود دارد. برای مقادیر بیشتر، ما می‌توانیم اشیا را به گروه‌های کوچکتر تقسیم کنیم تا تعداد زیادی از آنها را به راحتی بخوانیم. به طور کلی، ۸ نقطه برای دیدن بلافاصله عدد ۸، کمی مشکل است، اما اگر آنها مرتب شده باشند، ما به راحتی می‌توانیم آنها را به عنوان دو گروه از چهار تشخیص دهیم، و اگر ما می‌دانیم که جمع دو عدد ۴ به عدد ۸ می‌رسد، ما بلافاصله با مشاهده دایره و پراکنده اشیاء سخت تر عدد ۸ را تشخیص می‌دهیم.

سایت آنلاین فروش اسباب بازی کیدبی تویز بازی فکری بسیار خوب و متنوعی دارد که در دسته بازی فکری آموزشی می‌توانید این بازی‌ها را مشاهده کنید.

جدیدترین مقالات
داستان انیمیشن لوکا

داستان انیمیشن لوکا Luca

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ بدون دیدگاه
داستان برتز

داستان برتز Bratz

۲۰ فروردین ۱۴۰۳ بدون دیدگاه
مضرات بازی کردن پسرها با عروسک

مضرات بازی کردن پسرها با عروسک

۱۶ فروردین ۱۴۰۳ بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به لیست انتظار بپیوندید ما هنگام رسیدن محصول به انبار به شما اطلاع خواهیم داد. لطفا آدرس ایمیل معتبر خود را در زیر بگذارید